نام کتاب : بانكدارى از نگاه اسلام نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 286
از باب «التجارة عن تراض» صحيح است. در اينكه
عنوان «التجارة عن تراض» بر اين نوع معامله صدق مىكند، هيچ شبهه و اشكالى وجود
ندارد. از سوى ديگر، كسى كه شخص مالك كالايى از قبيل گندم، جو، برنج، طلا، نقره و
نفت نيست، مىتواند آن را به عنوان ما فى الذمه بفروشد و در اين هنگام، اين گونه
معامله و بيع صحيح خواهد بود.
پرسش
25: اين قراردادها گاه بر اساس طلا و نقره و همانند آنهاست كه حكمش بيان شد و
گاهى بر كالاهايى چون گندم، برنج، نفت، ارزهاى خارجى، سهام، شاخص و لايبور است.
آيا قراردادهاى آتى، قراردادهاى اين كالاها و اجناس را نيز در بر مىگيرد؟
پاسخ:
قراردادهاى آتى تمامى اين كالاها از جمله گندم، برنج، نفت، ارزهاى خارجى، سهام،
شاخص و لايبور را در بر مىگيرد و قرارداد آتى همه اين كالاها نيز جايز است.
تحويل
پول يا كالا
در
قراردادهاى آتى كه قرارداد مادى نيز ناميده مىشود، همان گونه كه شرح داديم، شخص
كالايى را مىخرد و پول آن را مىدهد، ولى حقيقت بسيارى از قراردادهاى آتى آن است
كه در آنها، فقط ويژگى دريافت پول به چشم مىخورد.
براى
نمونه، در مثال فوق گاه صاحب معدن، طلا را به مشترى قرارداد دسامبر كه قيمت آن
1200 دلار است، تحويل نمىدهد و تنها وجه اختلافى كه ميان قيمت طلا در آن روز و
قيمت 1200 دلار به وجود آمده
نام کتاب : بانكدارى از نگاه اسلام نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 286