نام کتاب : بانكدارى از نگاه اسلام نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 271
مال مىداند، نه كسى ديگر را و به همين دليل،
وقتى مالى به وى داده مىشود، مىتواند آن مال را به عنوان استنقاذ دريافت كند و
نه به عنوان قرض، هر چند نيت شخص غير مسلمان قرض بوده است. در مورد پرداخت سود نيز
مسلمان چارهاى ندارد كه سود وام را به بانك پرداخت نمايد.
پرسش
6: اگر شخصى مالى را با هدف سرمايهگذارى از بانكهاى غير اسلامى به نيت استنقاذ
بگيرد و نه به نيت قرض، حكمش چيست؟ آيا جايز است در حالى كه ضرورتى ندارد آن قرض
را به نيت استنقاذ دريافت كند؟
پاسخ:
بله، براى آن شخص جايز است بعد از اينكه آن را به نيت استنقاذ تحويل گرفت، هر
گونه بخواهد در آن تصرف كند؛ هر چند استقراض بدون نياز و ضرورت بوده باشد.
پرسش
7: اگر صاحب بانك مسلمان باشد و ما نتوانيم آن مال را به عنوان استنقاذ دريافت
كنيم، چارهاى وجود دارد؟
پاسخ:
شخص مىتواند مال را به عنوان مجهولالمالك با اجازه حاكم شرع يا وكيل و نماينده
حاكم شرع تحويل بگيرد.
5-
اوراق قرضه
تعريف:
عبارت است از چكى كه مال معينى را در ذمه صادركننده آن تضمين مىكند و وثيقهاى بر
او است. اين سند از جانب شركتها و حكومتها به منظور تأمين مالى مىشود.
اوراق
عادى به دو دسته تقسيم مىشوند:
نام کتاب : بانكدارى از نگاه اسلام نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 271