به شهادت شاهدان. در صورت اول كسى كه حكم
حاكم را يكى از طرق ثبوت هلال ماه مىداند، مىتواند بناء را بر ثبوت ماه بگذارد و
در صورت دوم اگر طائفهاى كه ثبوت هلال ماه را نفى مىنمايند بدان جهت نفى مىكند
كه خود استهلال ننمودهاند و نيز اعتماد به طائفه ديگر ندارند، در اين صورت براى
افراد ديگر جائز است كه به قول طائفهاى كه هلال ماه را ثابت مىداند اعتماد
نمايد. و در صورت سوم اگر طائفهاى كه ثبوت هلال را نفى مىنمايد از آن جهت نفى
مىكند كه حال شاهدان نزد او مجهول است، در اين فرض نيز مىتوان به قول طائفه ديگر
اعتماد نمود و اگر نفى نمودن آنها به خاطر آن است كه شاهدان را فاسق مىدانند در
اين حالت اعتماد نمودن به گفتار طائفهاى كه هلال ماه را ثابت مىداند، جائز نيست.
جواب: خير، اطمينان تنها براى كسى حجت است كه چنين اطمينانى براى او
حاصل شده است. بلى، اگر شخصى كه براى او نسبت به چيزى اطمينان حاصل شده است نسبت
به آن خبر دهد و واجد شرائط حجيت باشد- مثل اين كه ثقه يا ذواليد باشد- آنچه كه از
آن خبر مىدهد براى ديگران نيز ثابت مىگردد.