responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 99

شروط مربوط به اقتداء:

شروط مربوط به اقتداء عبارتند از:

شرط اول- درك ركعت:

507- در نماز جماعت مأموم بايد ركعت رادرك كند، و اگر مأموم در حالى كه امام تكبيرة الإحرام را گفته است يا مشغول قرائت يا مشغول تسبيحات يا مشغول قنوت است يا قبل از خم شدن براى ركوع مى‌باشد يا در ركوع است و سر از ركوع برنداشته، اقتداء كند- هرچند بعد از فراغت امام از ذكر ركوع باشد- درك ركعت كرده، و يك ركعت حساب مى‌شود.

508- زمانى كه امام در ركوع است، اگر كسى اقتداء كند و پيش از رفتن او به ركوع يا پيش از رسيدن به حد ركوع امام سر از ركوع بردارد، مى‌تواند قصد فرادى كند و نماز خود را تمام نمايد، و مى‌تواند همانطور بايستد تا امام براى ركعت بعد برخيزد، و ركعت بعدى امام را ركعت اول خود قرار دهد؛ ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى‌خواند، بايد نيّت فرادى نمايد.

شرط دوم- متابعت مأموم از امام:

509- مأموم بايد در افعال نماز مانند ركوع و سجود و قيام و جلوس از امام متابعت كند، يعنى آنها را با امام يا كمى بعد از او بجا آورد؛ و اگر عمداً پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد معصيت كرده است، ولى نمازش صحيح مى‌باشد؛ و اما اگر تقّدم و تأخر طورى باشد كه هيئت جماعتش بهم بخورد، اقتداء او باطل مى‌شود؛ ولى در اذكار نماز مانند قرائت و تشهد و سائر اذكار متابعت مأموم از امام در غير تكبيرة الإحرام واجب نيست.

510- اگر مأموم سهواً جلوتر از امام به ركوع يا سجود برود و متوجه شود، بايد برگردد، ولى لازم نيست دوباره ذكر را بگويد؛ و اگر در حال خم شدن براى ركوع يا سجود متوجه شود، بايد بحال خود بماند، تا امام به او برسد و نمازش را تابع نماز امام قرار دهد.

511- اگر مأموم سهواً پيش از امام نماز را سلام دهد، نمازش صحيح است، و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد؛ بلكه ظاهر آن است كه اگر عمداً هم پيش از امام سلام دهد، در صورتى كه از اول نماز قصدش اين نبوده باشد، نمازش اشكال ندارد.

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست