1199-
جمله «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ»[2]
جزء سلام نماز نمىباشد، بلكه از توابع تشهد است، و افضل استحبابى است كه پيش از
دو سلام ديگر گفته شود؛ و بهتر است كه اين جمله همراه با سلامهاى ديگرى كه در بند
دوازدهم از مستحبات مربوط به تشهد بيان شدند خوانده شود.
1200-
دو سلام نماز- «السَّلامُ عَلَيْنا ..» و «السَّلامُ عَلَيْكُمْ ...»- هر دو واجب
على البدل مىباشند، به اين معنى كه نمازگزار هر كدام از آنها را به قصد وجوب
بگويد مُجزى است، و واجب را اداء نموده است، و با گفتن آن از نماز خارج مىگردد، و
گفتن سلام ديگر براى او مستحب مىشود، بلكه اگر از صيغه دوم فقط «السَّلامُ
عَلَيْكُمْ» را به قصد سلام واجب بگويد و تتمّه آن را نگويد نيز نمازش صحيح
مىباشد، و واجب على البدل را اداء نموده است، و با گفتن آن از نماز خارج مىگردد.
1201-
افضل استحبابى آن است كه نمازگزار به ترتيب بعد از «السَّلامُ عَلَيْكَ ...»
ابتداء «السَّلامُ عَلَيْنا ...» و پس از آن «السَّلامُ عَلَيْكُمْ ...» را بگويد.
واجبات
مربوط به سلام نماز:
1202-
تمام واجبات تشهّد غير از واجب دوم و سوم- گفتن شهادتين و فرستادن صلوات- واجبات
سلام نيز مىباشند.
1203-
كسى كه سلام نماز را نمىداند، همانگونه كه در تشهد گفته شد بايد آن را ياد بگيرد،
و تا زمانى كه ياد نگرفته است، بايد به متابعت از تلقين شخص ديگر سلام نمازش را
بگويد؛ و اگر وقت نماز تنگ است يا كسى نيست كه او را تلقين نمايد، بايد هر مقدار
از سلام نماز را كه مىتواند به عربى بگويد، و ترجمه بقيه آن را به طور صحيح به
زبان مادرى خودش بگويد؛ و اگر هيچ چيز از سلام نماز را نمىداند، به ترجمه تمام آن
اكتفاء نمايد؛ و اگر از اين هم عاجز باشد، بايد در قلب خود نيّت سلام نمايد، و
بنابر
[1] - درود و سلام از خداوند عالم
بر ما- نمازگزاران- و بر تمام بندگان صالح خدا، درود و سلام و رحمت و بركات خداوند
بر شما- نمازگزاران مؤمن- باد.
[2] - درود و سلام بر تو اى
پيغمبر، و رحمت و بركات خدا بر تو باد.