و اقامه بگويند، و براى مردها مخصوصاً در نماز
صبح سفارش بيشتر شده است؛ امّا براى نمازهاى واجب ديگر و نيز براى نمازهاى مستحبى
اذان و اقامه مشروع نيست.
900-
جائز است زنان در اذان و اقامه به تكبير و شهادتين بلكه به شهادتين تنها اكتفاء
نمايند، و نيز جائز است مسافر و كسى كه عجله دارد هر كدام از جملات اذان و اقامه
را يك مرتبه بگويند، يا به يكى از اذان و اقامه اكتفاء نمايند.
شروط
صحت اذان و اقامه:
در
صحت اذان و اقامه نُه چيز شرط است:
اول:
عقل.
دوم:
ايمان.
سوم:
مرد بودن، در اذانى كه براى اعلام دخول وقت گفته مىشود؛ ولى بلوغ در آن معتبر
نيست، پس چنانچه بچه مميّز اين اذان را بگويد، براى خود او و براى شنونده و براى
بازگو كننده اذان و براى نماز جماعت مجزى است.
چهارم: قصد
قربت، كه از ابتداء اذان و اقامه تا پايان آنها- به استثناء اذان اعلامى- معتبر
مىباشد، پس چنانچه كسى بدون قصد قربت اذان يا اقامه بگويد و يا در بين گفتن از
قصد قربت منصرف شود، مجزى نيست؛ مگر اينكه اذان و اقامه را از جايى كه بدون قصد
قربت گفته است اعاده نمايد.
پنجم:
ترتيب، يعنى اقامه بعد از اذان گفته شود، و كلمات اذان و اقامه به ترتيبى كه در
صورت اذان و اقامه بيان شد گفته شوند؛ و چنانچه كسى اذان و اقامه را بر خلاف ترتيب
مذكور بگويد، مثلًا «حَيَّ عَلَى الفَلاحِ» را پيش از «حَيَّ عَلَى الصَّلاةِ»
بگويد، بايد از جايى كه ترتيب بهم خورده است به ترتيب اعاده نمايد؛ و اگر كسى
اقامه را قبل از اذان بگويد، اقامهاش صحيح است ولى اذانش صحيح نمىباشد.
ششم:
موالات، يعنى بين جملههاى اذان و اقامه بيش از حدّ معمول فاصله نيندازند؛ و الّا
بايد دوباره اذان و اقامه را بگويند.
901-
اگر نمازگزار بين اذان و اقامه به قدرى فاصله دهد كه اذانى را كه گفته است اذان
اين اقامه حساب نشود، مستحب است دوباره اذان را بگويد، و همچنين اگر بين