responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 424

باشد يا امام متنبه نشود يا مأموم به جهت آنكه آگاه ساختن امام بر او واجب نيست امام را آگاه نسازد، در صورتى كه جزء فراموش شده ركن باشد يا قرائتى باشد كه انجام آن وظيفه امام است ولى چون مأموم قبل از ركوع مطلع شده است تدارك آن براى او ممكن مى‌باشد، بايد قصد انفراد كند.

بخلاف صورتى كه جزء فراموش شده غير ركن و غير قرائت باشد، يا آنكه قرائت باشد و لكن چون مأموم بعد از دخول در ركوع مطلع شده است تدارك آن براى او ممكن نمى‌باشد، كه در اين فرض اقوى جواز باقى ماندن بر اقتداء است؛ هرچند أحوط آن است كه نيّت فرادى كند، يا پس از انجام جماعت آن نماز را اعاده نمايد.

شرائط مربوط به امام جماعت:

564- شرائط مربوط به امام جماعت عبارتند از:

1- بلوغ، 2- عقل، 3- شيعه دوازده امامى بودن، 4- عدالت، 5- حلال زاده بودن، 6- صحيح خواندن نماز، 7- مرد بودن، در صورتى كه مأمومين فقط مرد يا هم مرد و هم زن باشند.

565- اقتداء كردن بچه مميّز- كه خوب و بد را مى‌فهمد- به بچه مميّز ديگر مانعى ندارد.

566- زن مى‌تواند براى زنان پيشنماز شود؛ ولى جائز نيست براى مرد و خنثى امام جماعت شود، و همچنين امامت خنثى براى زن جائز است، ولى براى مرد و خنثى صحيح نمى‌باشد.

567- بنابر احتياط واجب نمازگزار نبايد به كسى كه حدّ شرعى بر او جارى شده است اقتداء نمايد، هرچند توبه كرده باشد، و همچنين كسى كه متوجّه مسائل دين است و به آنها عمل مى‌كند، نبايد به كسى كه جاهل به احكام دين است و اهل مسامحه مى‌باشد و وثوق و اطمينان به دين او نيست اقتداء نمايد، هرچند فسق آن جاهل معلوم نباشد.

568- عدالت امام جماعت از دو راه ثابت مى‌شود:

اول: از راه شهادت دو مرد عادل به عدالت او، به شرط آنكه دو مرد عادل يا حتى‌

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 424
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست