به آن عمل نمايد؛ و احتياط مستحب آن است كه ولىّ
هم به او اجازه بدهد.
سوم-
تجهيزاتى را كه قصد قربت نياز دارند عاقل انجام دهد:
1081-
آنچه از كارهاى متعلّق به ميّت را كه قصد قربت در آنها شرط نيست- مانند رو به قبله
كشيدن پاى او، و تكفين و حنوط و دفن او- هر كسى انجام دهد كفايت مىكند، و لو بچّه
يا ديوانه باشد؛ ولى كارهايى را كه قصد قربت شرط صحّت آنها است- مانند غسل دادن او
و نماز بر او- بايد شخص عاقل انجام دهد؛ و بهتر است بالغ هم باشد؛ و چنانچه عاقل
غير بالغ انجام دهد بنابر اقوى كفايت مىكند.
چهارم-
حكم مخارج تجهيز:
1082-
حدّ پايين مخارج واجب تجهيز- يعنى مقدارى كه مذّلت و مهانت بر ميّت نباشد و مناسب
شأن او باشد، از قبيل قيمت آب و سدر و كافور و كفن و خريد زمين و لحد، و مزد حمّال
و حفّار، و محكم كردن قبر در صورتى كه لازم باشد، و مخارج به دريا انداختن مسلمانى
كه در كشتى مرده است- از اصل تركه خارج مىشود، و همچنين اگر ترك بعضى از مستحبات
موجب هتك حرمت ميّت باشد، آنها نيز از اصل تركه- مقدّم بر دِين و وصيّت و ارث-
برداشته مىشوند.
1083-
مخارج تجهيز بيش از حدّ پايين واجب- مانند كفن بهتر و زمين احسن- از اصل تركه
اخراج نمىشود، و همچنين است هزينه مجالس فاتحه و عزادارى و اطعام مهمانهايى كه
براى تعزيت و تسليت به زيارت بازماندگان ميّت آمدهاند؛ لكن ورثهاى كه كبيرند و
قاصر نيستند مىتوانند اين گونه مخارج را از سهم ارث خود بدهند؛ و اگر كسى بيش از
حدّ پايين واجب خرج تجهيز ميّت كند، در صورتى كه به دستور و اجازه آنها نباشد،
نمىتواند مخارج اضافى را از آنان مطالبه نمايد.
1084-
اگر كسى وصيّت كند كه از اموالش به مصرف تجهيز بهتر يا برگزارى فاتحه و مانند آن
برسانند، هزينه اينها از ثلث اخراج مىشود.
1085-
بيرون آوردن دندان يا ميله طلا يا چيز ارزشمند ديگرى كه در بدن ميّت بكار رفته
است، چنانچه سبب هتك حرمت او نشود و ماندنش با ميّت تضييع حق كسى