بگيرد: 1- خوابيدن در حال جنابت، 2- خوردن در حال
جنابت، 3- آشاميدن در حال جنابت، 4- جماع كردن در حال جنابت، 5- غسل دادن ميّت
مسلمان، 6- كسى كه مسّ ميّت نموده و غسل آن را انجام نداده است، 7- براى ذكر گفتن
زن حائض در اوقات نماز.
571-
كسى كه وضوء تجديدى گرفته است، يا به قصد يكى از كارهايى كه در قسم دوم گفته شد
وضوء بگيرد، مىتواند با آن وضوء نماز بخواند، و كارهاى ديگرى را كه فقط به وضوء
احتياج دارند انجام دهد، و همچنين است اگر به قصد يكى از چيزهايى كه در قسم سوم
گفته شد وضوء بگيرد، و بعد بفهمد كه مُحدِث به حدث اكبر نبوده است.
572-
لازم نيست انسان سبب وضوء را قصد نمايد، مثلًا قصد كند كه به خاطر خوابيدن يا خروج
بول وضوء مىگيرم؛ بلكه اگر به قصد سبب خاصى هم وضوء بگيرد و بعد معلوم شود كه آن
سبب واقع نشده است، وضوء او صحيح مىباشد.
573-
چنانچه حدثهاى متعددى از شخصى سر بزند، و آن شخص يك وضوء به قصد قربت يا به قصد
رفع طبيعت حدث بگيرد كفايت مىكند، و نيز اگر به قصد رفع يك حدث معيّن يا غير
معيّن وضوء بگيرد صحيح است و در رفع همه كافى مىباشد.
مُبطِلات
وضوء:
574-
مُبطِلات وضوء هفت چيز مىباشند:
اول:
باد معده و روده، در صورتى كه از مخرج غائط خارج شوند.
دوم:
خوابى كه به واسطه آن چشم نبيند و گوش نشنود؛ ولى اگر چشم نبيند و گوش بشنود وضوء
باطل نمىشود.
سوم:
چيزهايى كه عقل را از بين مىبرند، مانند ديوانگى و مستى و بيهوشى.
چهارم: استحاضه.
پنجم:
كارهايى كه بايد براى آنها غسل كرد، مانند جنابت و حيض و نفاس؛ و بنابر احتياط مسّ
ميّت نيز مبطل وضوء است.