سر را با همان رطوبت مسح كند، و براى مسح پاها از
اعضاء ديگر وضوء رطوبت بگيرد.
460-
مسح كردن از روى جوراب و كفش باطل است؛ ولى اگر به واسطه سرماى شديد و يا ترس از
دزد و درنده و مانند اينها وضوء گيرنده نتواند كفش يا جوراب را بيرون آورد، مسح
كردن بر آنها اشكال ندارد؛ و اگر روى كفش نجس باشد، بايد چيز پاكى بر آن بپيچد و
بر آن چيز مسح كند؛ و احتياط آن است كه تيمم هم بنمايد.
461-
اگر روى پا نجس باشد و وضوء گيرنده نتواند براى مسح آن را آب بكشد، بايد تيمم
نمايد.
مسح
كسانى كه از ناحيه دست يا پا نقص دارند:
462-
كسى كه از مسح با انگشتان معذور است، بايد با هر مقدار از كف دست كه ممكن است مسح
را انجام دهد.
463-
كسى كه تمام كف دست او قطع شده است، يا به علّت ديگر مسح با آن ممكن نمىباشد،
بايد به هر صورت كه ممكن است با ذراع مسح كند.
464-
شخصى كه قسمتى از پاى او قطع شده است، بايد مقدار باقى مانده آن را مسح نمايد.
465-
كسى كه تمام محل مسح يك پاى او قطع شده است، مسح آن پا از او ساقط مىباشد.
466-
كسى كه يك دستش از بالاى مرفق قطع شده است، بايد با دست ديگر بعد از مسح سر اول
پاى راست و بعد پاى چپ را مسح كند.
467-
كسى كه از بالاى مرفق فاقد هر دو دست مىباشد، بايد براى مسح سر و پاها نائب
بگيرد، تا نائب با رطوبت صورت او سر و پاهايش را مسح كند.
468-
كسى كه هر دو دست او از مرفق به پايين قطع شده است، بايد با مقدار باقى مانده آنها
سر و پاها را مسح نمايد.
469-
كسى كه هر دو پا را از مچ ندارد، مسح پا از او ساقط مىباشد.