در
جهانبينى دينى، مبدأ همه كائنات، خداوند يگانه است و هيچكس در آفرينش كائنات با
او شريك نيست.
حتّى
قدرت انسان و هر فاعل مختار ديگر بر افعال و حركت اعضاى او از جانب خداوند افاضه
مىشود و تنها اختيار ما در مصرف آن نيرو است كه در شر استفاده مىكنيم و يا در
خير.
روز
قيامت كسى از ما سؤال نمىكند كه چرا بر خير و شر قدرت داشتيد چون اين قدرت را خود
خداوند افاضه فرموده است، بلكه مسئوليت ما در مصرف كردن آن قوت و قدرت در خصوص خير
و شر است.
و
نيز در جهانبينى اسلام تدبير جهان تنها از اراده پروردگار ناشى مىشود و أعمال
ملائكه به امر و إذن و توفيق پروردگار صورت مىگيرد و بدينترتيب:
توحيد
خالقيت و آفرينش و توحيد در تدبير و اداره موجودات در هر لحظه براى حق ثابت است[1].
[1] - در فلسفه و كلام ثابت است كه ممكنات مادى و مجرد
در حدوث و بقا- ابتدا و استمرار- به ايجاد و افاضه حق تعالى نيازمندند. چه جبروت و
ملكوتى؟