اولا مردم به همه كانديدان راى
نمىدهند و نمايندگان شورا وكيل راى دهندگان خود هستند نه وكيلان همه مردم منطقه
تا چه رسد كه خود را وكيل همه ملت بدانند و در همه امور ملت مداخله نمايند و راى
آنان معتبر باشد.
ثانيا
متعلق وكالت مجهول است نمايندگان مطابق ايدئولوژى و يا صول فكرى و حزبى خود راى
مىدهند نه مطابق خواست رأىدهندگان، اين چنين وكالت حسب موازين حقوقى و عقلايى و
ظاهرا حتى بحسب مقررات شرعى باطل است.
ثالثا
مردم بىسواد هيچگاه نمىتوانند وكيلان قابل و لايق و فهميده را انتخاب كنند،
بلكه
غالبا آراى آنها بر اساس روابط و تلقين است و بعين همين اعتبار مشروعيت تصرفات
دولت نيز از نظر شرعى زير سوال مىرود.
و)
آزادى اقتصادى
سيستم
اقتصاد كاپيتاليزم كه آزادى زيادى را به سرمايهداران در توليد و تصرف (معاملات) و
استهلاك ميدهد بدلايل گوناگون غلط است، كمونزم غير قابل تطبيق است و مخالف طبع
بشر، سوسيالزم نقاط ضعف عمده دارد. و اقتصاد اسلامى كه مالكيت محدود مالكين را در
توليد و تصرف و مصرف قبول دارد. بهترين سيستم اقتصادى در جهان ما است. و چون ما در
كتب ديگر خود آنرا بيان كردهايم از تفصيل آن در اينجا اجتناب مى كنيم.