اين ناحيه غالبا لذت بردهام و
به خالق خود كه خالق جهان است بهتر تسليم شدهام و به عبارت روشنتر:
دلايل
كلامى و فلسفى (عقلى) و دلايل حسى و بيانات قرآنى هر چند همه بر اثبات وجود واجب
الوجود و خالق دانا و توانا و حكيم و مدبر، متفقند، ولى هركدام از خود خاصيتى
دارد.
عقل،
حكم بتّى و قطعى تزلزلناپذير ولى بسيار خشك دارد.
علم
و حس، از جلال و جمال و زيبايى جزئيات مخلوقات، محبت و عشق آفريدگار را در دل
انسان به وجود مىآورد.
دين،
خوف و طمع و راز و نياز و دعا را به بار مىآورد و احساسات و عواطف انسانى را به
خداوند تحريك و حكم عقل و حس را تقويت مىكند.
بههرحال
من از تفصيل و جزئيات علوم بسيار لذت مىبرم و به خدا علاقه و محبت پيدا كردهام،
آخر اين چه سخن وحشتناك و ننگآورى است كه بر عكس واقعيت بگوييم علم با خداشناسى
سر ستيز دارد.
علوم
همه به سوى تحكيم قانون عليت و سببيت عمومى پيش مىرود و همه آيينه جمال و جلال و
عظمت و علم و قدرت و حكمت حضرت احديت است[1].
تجزيه اتم خداى ماديين را در عصر علم از مقام
[1] - هدف عمده نگارنده از تاليف اين كتاب و كتاب عجايب
و مطالب، كه تقريبا همزمان و در عرض همديگر صورت مىگيرد دو چيز است:- اول: سوق
دادن خوانندگان عزيز به سوى يقين به خداى بزرگ و ايجاد عشق و علاقه و محبت و خضوع
و خشوع در برابر او و تسليم بودن و التزام اعتقادى و عملى به دين او( دين مقدس
اسلام)
دوم: آرايه معلومات مفيد كه غذاى
روح انسانى مىباشد.
البته همانگونه كه دانشمندان
متتبع مىدانند در اين دو كتاب من از علم و تجربه و تتبع مولفين محترم ديگر
استفاده فراوانى بردهام و از نقل كلمات آنان استنكاف نورزيدهام و به مقام علمى
بالا و پايين آنان نگاهى نكردهام و از همه آنان تشكر مىكنم. لا تنظر الى من قال
و انظر الى ما قال.