بنويسم اى تيوفلس عزيز، آنگاه
شروع به حكايت مىكند. رجوع شود به قاموس كتاب مقدس ماده لوقا و پولس و الرحله
المدرسيه ج 1 ص 184 باب حوال پولس و ص 128 فصل «من هو لوقا» و انجيل لوقا باب اول
و الميزان ج 3 ص 342.
انجيل
يوحنا:
يوحنا
در انجيل خود به الوهيت مسيح (نعوذ باللّه) بيشتر متعرض شده هاكس ذيل لغت «انجيل»
مىنويسد:
«انجيل
يوحنا مطلب الوهيت مسيح را بيش از سائرين متعرض شده و مقاومتى را كه فريسيان نسبت
به مسيح مىنمودند و فقره احياء ايلعاذر را به تفصيل مذكور ميدارد.»
در
الميزان ج 3 ص 343 از قصص الانبياء عبد الوهاب نجار از «جريس زدين لبنانى» نقل
شده: كه چون «شيرينطوس» و «ابيسون» و پيروان آنها مسيح را انسان مخلوق مىدانستند
كه وجودش پس از مادرش مىباشد، لذا اسقفهاى آسيا و ديگران در سال 96 ميلادى نزد
يوحنا جمع شده و از وى خواستهاند كه براى آنها انجيلى بنويسد كه ديگران
ننوشتهاند و در آن الوهيت مسيح را به نوع خاصى بيان دارد يوحنا نتوانست از دستور
آنها سرپيچى كند (تمام شد).
بدين
طريق يوحنا در نوشتن الوهيت عيسى (ع) تحت تثير ديگران واقع شده است.
به
قولى: يوحنا صاحب انجيل از شاگردان عيسى (ع) است در انجيل متى باب چهارم هست كه
يوحنا و برادرش يعقوب با پدر خويش «زبدى»