كه
در خصوص گفتگوى منافقان با مومنان است و نيز در سوره اعراف گفتگوى اهل بهشت با اهل
جهنم و در سوره مطففين خنديدن اهل بهشت از ديدن كفار نقل شده است.
قرآن
مجيد زندگى آخرت را مخلد و جاودانى اعلام مىكند. در دنياى فعلى اصل كهولت
(آنتروپى) بر تمام مواد و نيروها حكمفرماست هر موجوديكه به حالت خود رها شود و
امدادى بدان نرسد به طور تدريج به سوى هموارى و پيرى و سكون مىرود و اگر اين حالت
در ماده نبود اصل بقا و ثبات در عالم حكومت مىكرد و ما در اين زندگى مخلد مىشديم
و از فنا اثرى نبود. فرق دنيا با آخرت آنست كه در آخرت اصل كهولت از مواد برداشته
خواهد شود، كتاب «ذره بىانتها» نوشته آقاى مهندس بازرگان/ ص 85 را مطالعه كنيد.
آيات
ذلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ[2]
خالِدِينَ فِيها و دهها آيات ديگر ناظر به اين مطلباند و در نتيجه خستگى از
يكنواخت بودن لذتها و تبديل سعادت به عادت در زندگى اخروى معنائى نخواهد داشت
درباره اهل بهشت آمده: خالِدِينَ فِيها لا يَبْغُونَ عَنْها
حِوَلًا[3]
«يعنى اهل بهشت در آن پيوستهاند و طالب تحول نيستند.»