و
امثال اين آيات شريفه و احاديث كه دلالت دارد بر اينكه معاصى در برزخ بشكل مار و
عقرب برزخى درمىآيند و در قيامت بشكل آتش.
إِنَّما
يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً
و
در فلسفه آن را تجسم عمل مىنامند بحث تجسم عمل از نظر عقل و دين و علوم تجربى
(تبدل انرژى بماده و عكس آن) طولانى است، و بعضى از فضلاء كتب جداگانه مفيدى در
تفصيل آن نوشته كه بايد مورد مطالعه
[1] - ممكن است گفته شود آيات چهارگانه دلالت بر تجسم
عمل و ماده شدن انرژى ندارد زيرا دو آيه اول مىگويد كه آدمى عمل خود را در قيامت
مىبيند و در دو آيه اخير مىگويد اعمال او در قيامت حاضر مىشود. كه حضور عمل به
ديدن آن صدق مىكند و اين احتمال وجود دارد كه مطابق با شاراه آيه اول، چشم آدمى
مطابق شرايط فيزيكى در كره ميدان حساب، نه تنها جواهر و ماديات كه اعراض را نيز
ديده بتواند. و اللّه العالم