نام کتاب : عدالت صحابه در پرتو قرآن، سنت و تاريخ نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 224
لازم است به اين توثيقات عامه،
حتى اگر وثاقت به معناى صداقت باشد نه عدالت، اعتنا نشود.
بر
انسان واجب است كه جانب اعتدال را رعايت كند و درباره عدالت هركس بر اساس آنچه
درباره وى وارد شده است، قضاوت كند. وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ
أُمَّةً وَسَطاً[1] همانگونه
[كه قبله شما يك قبله ميانه است] شما را نيز امت ميانهاى قرار داديم.
عجيب
اين است كه يكى از علماى افراطى شيعه، «اصالة العدالة» را در حق اهل بيت پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله به معناى عام آن به جز على عليه السّلام، فاطمه عليها
السّلام و حسنين عليها السّلام قبول ندارند.
درحالىكه
از شيعه و اهل سنت، احاديث بسيارى در مدح اهل بيت وارد شده است و ما در حق تكتك
آنان حكم به عدالت مىكنيم. اما پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله، حضرت على عليه
السّلام، فاطمه زهرا عليها السّلام، امام حسن و امام حسين عليهما السّلام به دلالت
آيه إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ
الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً معصوم هستند، چنانكه در
كتابهاى كلامى خود آن را تبيين كردهايم. البته علما در علم كلام در مقدار عصمت
آنان و عصمت ائمه نهگانه شيعه اختلاف كردهاند. ما بحث مفصلى در كتاب صراط الحق
درباره آن كردهايم.[2]