نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 91
7- آيا تربيت پذيرى لازم است؟
از
بحث گذشته فهميديم كه تربيت براى هر انسانى مفيد است چون هر خلقى چه به آسانى و چه
با كمى سختى قابل زوال و انتقال است، در اين جا اين سؤال پيش مىآيد كه آيا اين
تربيت مستحب است يا واجب؟
و
بعبارت ديگر جهت دهى نفس و تهذيب او و ازاله اوصاف ناپسند و تحصيل ملكات عاليه و
فضايل اخلاقى بر همه مكلفين واجب است يا واجب نيست؟ بلكه راجح و مستحسن است؟ به
دلائل زير توجه كنيد:
1-
اخلاق حسنه، كمال است و تحصيل كمال بحكم عقل و فطرت واجب است.
2-
فقدان اخلاق نيكو، سبب اذيت و ضرر افراد در زندگانى اجتماعى از همديگر مىشود و
دفع ضرر واجب فطرى است.
يكى
از دانشمندان مىنويسد: مورچهها و زنبورهاى عسل به غريزه طبيعى بكارهاى جامعه خود
مىپردازند و احتياجى بقوانين اخلاقى ندارند و ظاهراً هيچگاه درخود وسوسهاى براى
ارتكاب گناه احساس نمىكنند. در نوع انسان بين فرد و جامعه پيوسته نزاع و كشمكش و
درگيرى است، هر انسانى شخصا احساس مىكند كه در يك زمان هم فرد مستقل است و هم عضو
جامعه. و چون اين هر دو حس از طبيعت او سرچشمه مىگيرد به مقررات اخلاقى و دستورات
قانونى محتاج است. نادرستى روابط مردم با يكديگر از
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 91