نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 89
شقاوت و سعادت
جمعى
از دانشمندان شقاوت و سعادت را ذاتى افراد انسان مىدانند و تكاليف آسمانى را نسبت
به انسانهاى سعيد و خوشبخت براى تاكيد و نسبت به اشقيا براى اتمام حجت مىدانند.
صاحب كفايه اين مطلب را دركتاب كفايه الاصول بيان داشته است.[1]
ولى شقاوت و سعادت معلول اطاعت و عصيان است نه علت آن و ذاتى بودن اين دو صفت از
نظر عقل باطل است زيرا اگر مراد از ذاتى، ذاتى باب برهان باشد بايد در همه افراد
يكسان باشد. يا همه شقى باشند و يا همه سعيد و تخلف آن محال است در حالى كه ما
بالعيان مىبينيم كه گاهى شقى سعيد مىشود و گاهى سعيد شقى و اگر ذاتى باب
ايساغوجى باشد لازم مىآيد كه دو فرد خوب و بد مختلف الحقيقه باشند كه بطلان آن
احتياجى به اثبات ندارد.[2]
بنابراين
سرنوشت انسانها و شخصيت آنها به تعليم و تربيت بسته است و ساير عوامل شخصيت
عبارتند از محيط، توارث، ساختمان جسمى و روحى، ترشحات غدد، غذا، مطالعه و غذاى
[1] - احتمال مىرود كه او در اين نظريه تحت تأثير حكيم
لاهيجى در گوهر مراد و غيره قرار گرفته باشد.