نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 54
سياست و عادات عوام
سياستمداران
امروزى براى حفظ مقام خود نه تنها عادات و رسومات گوناگون ملتها را از زاويه عقل و
دين مورد بررسى قرار نمىدهند كه به ترويج آنها هم مىپردازند و حتى عرفيات و مدها
را كه مورد قبول عوام است هرچند كه مفاسد آن محرز باشد منشاء قانون قرار ميدهند. و
بدين ترتيب اكثر قوانين تحت الشعاع همين رسومات و عادات قرار مىگيرد كه در انحطاط
مردم خالى از تأثير نيست. مثلًا درين اواخر در مترقى ترين كشورهاى صنعتى لواط و
همجنس بازى به خاطر ارضاى هوسهاى حيوانى مردم شكل قانونى را بخود گرفته است. بدين
وسيله تصور مىشود كه ساينس و صنعت در طرف مقابل اخلاق و معنويت قرار مىگيرد.
بر
صحت اين روش گاهى استدلال هم مىشود كه حسن و قبح در خارج از ذهن مردم وجود ندارد،
بنابراين آنچه را كه اكثريت ملت خوب دانستند خوب است و بعبارت ديگر حسن و قبح
عقلائى است نه عقلى، پس بايد به آراى مردم تسليم شد و آن را منبع قانونى قرار داد.
خلاصه
كلام اينكه حقوق و اخلاق بايد از عرف گرفته شود چنانچه قواعد صرف و نحو از
استعمالات اهل لغت گرفته مىشود و منبع ديگرى ندارد كسانى كه مىگويند عرف بايد از
قانون گرفته شود و قانون از عقل دراشتباهند زيرا عقل نظرى قادر به قانون گذارى
نيست و مسايل قانونى- حقوقى، جزائى، مدنى اخلاقى مانند مسايل فلسفه و منطق قابل
ادراك او نيست و بايد به عقل
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 54