نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 241
مىآيد[1]
اينست كه دادن زكات آشكارا بهتر است و غير زكات پنهانى.
ايثار
ايثار
بذل مال با فرض احتياج مالك به آنست و به عبارت ديگر اختيار نمودن ديگر را بر خويش
كه بالاترين اقسام سخاوت است.
وَ
يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ
نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ انصار از آنچه كه به مهاجرين
داده شده تشويشى بدل راه نمىدهند بلكه آنان را بر خود مقدم مىكنند ولو خود
نيازمندند و هركس كه بخل نفس خود را نگهدارد رستگارست.
در
اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه آيا ايثار با نهى از باز بودن زياد دست
وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ منافات ندارد؟
در
جواب ممكن است بگوئيم نهى از بخشش كلى در جائى باشد كه انسانى مالى دارد، و همه را
به يك و يا چند تن بدهد و خود را تهيدست بگذارد. و اين عمل را عادت نمايد، و ايثار
در جائى است كه مال به اندازه كفايت او يا برادر مؤمنش مىباشد. و اثر آن موقتى
است (البته بشرطى كه ايثار مستلزم ترك واجبى نباشد) ولى براى جواب قانع كننده بايد
تأمل و دقت بيشترى صورت گيرد. واللّه العالم.