نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 136
بالأخره سنت خدا بر تأثير اسباب
در مسببات جارى شده و بلحاظ مصلحت كلى هيچگاه اين سنت تبديل و تحويلى نخواهد يافت.
لذا هركسى در آتش بيفتد مىسوزد و يا در آب غرق مىشود و از ميكروب مريض مىشود.
نمىشود كه نظم عمومى جهان بخاطر اين و آن بهم بخورد. بطور نمونه اگر قانون عليت
بخاطر بندههاى مؤمن بهم مىخورد معجزات انبياء ديگر عنوان فوق العاده بودن را
پيدا نمىكرد و مطابق العاده مىشد. آن وقت نبوت آنها براى كسى ثابت نمىشد، و
اديان آسمانى از اعتبار ساقط مىشد كه در اين فرض در تمام خيرات بر بشريت بسته
مىشد و حتى اصل آفرينش او مورد سؤال قرار مىگرفت.[1]
ولى بايد متوجه بود هر بلائى كه از ناحيه تقصير خود بلا رسيده نباشد براى او اجر و
پاداش دارد. در قرآن است كه ما شما را به چيزى از گرسنگى و ترس و نقص جانى و مالى
مبتلا سازيم و بشارت بده صبر كنندگانى را كه در موقع مصيبت (ذليل و بى حوصله نشده
و بر خداوند اعتراض نمىگيرند) و مىگويند إِنَّا
لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ صلوات و
رحمت پروردگار بر اينان باد و اينان پذيرفتگان هدايتند.
اگر
ايمان و علاقه ما بخداوند بر اساس عقل و فكر استوار باشد مصيبتها نمىتواند آن را
ضعيف و متأثر گرداند. و اگر ايمان و محبت ما بر اساس عاطفه بوجود آمده باشد.
نتيجهاش اين مىشود كه در موقع عافيت خدا دوست باشيم و در موقع مصيبت دوستى خدا
را از دست بدهيم. و حتى گاهى در ايمان ما نيز خللى بوجود