بلى
تناسخ از نظر دين اسلام باطل است خواه امكان عقلى داشته باشد يا نه.
و
ما در گذشته درباره تناسخ و بطلان عقلى آن بحثى نموديم.
براى
توضيح و تكميل بحث مناسب است آنچه را كه در صفحهى 159 و 160 جزء اول كتاب
(گوناگون) خود زير عنوان (زنده شدن بعد از مردن از نظر فلسفى) ذكر كردهايم اينجا
بياوريم:
«وقوع
معاد جسمانى از نظر عقلى قابل اثبات نيست. حتى اگر فرض شود كه انتقام مظلوم از
ظالم بر خداوند عقلا واجب است. و بسيارى از ظالمها در اين دنيا مورد انتقام قرار
نگرفتهاند. زيرا انتقام گيرى در برزخ ميسر است، ولى امكان معاد جسمانى از نظر عقل
نظرى مانعى نداشته و عقل آن را محال نمىداند، و چون مخبر صادق از وقوع آن خبر
داده عقل آن را مىپذيرد.
بلى
بعضىها بر امكان معاد جسمانى ايراد نموده و گفتهاند هر موجودى كه قوت كمال و
فعليت را دارد موقعى كه از قوه بيرون آمد و به فعليت رسيد، محال است كه از فعليت
خود دوباره بقوه برگردد و همچنين هرچيزى كه وجودش كاملتر است، در سير استكمالى خود
به آنچه كه از حيث وجود ناقص باشد تبديل نمىشود.
انسان
به مردن خود از ماده مجرد مىشود و يك موجود مجرد
[1] - بلى رجعت جمعى به دليل خاص
ثابت شده و مستلزم تناسخ هم نيست چون رجعتكنندگان با همان فعليت خود برمىگردند.
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 259