نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 187
شيخ مفيد و مجلسى- رضوان الله
عليهما- مضمون اين حديث را پذيرفتهاند[1]
و عين كلام شيخ مفيد را كه در محكى مسايل سرويه در جواب سؤال از عذاب قبر فرموده
است، نقل مىكنيم:
لكلام
فى عذاب القبر، طريقه السمع دون العقل و قد ورد عن ائمة الهدى (عليهم السلام) انهم
قالوا ليس يعذب فى القبر كل ميت و انما يعذب من جملتهم من محض الكفر محضا و لا
ينعم كل ماض لسبيله و انما ينعم منهم من محض الايمان محضا فا ما سوى هذين الصنفين
فانه يلهى عنهم. و كذلك روى انه لا يسأل فى قبره الا هذان الصنفان خاصة.
فعلى ما جاء به الاثر من ذلك يكون الحكم ما ذكرنا.
از
ائمه (عليهم السلام) رسيده است كه هر مرده در قبر گرفتار عذاب نميشود، بلكه كافر
خالص عذاب مىشود، و هر مرده به نعمت نمىرسد بلكه خالص الايمان متنعم است و غير
اين دو صنف مورد توجه و تعرض نيستند، و همچنان روايت شده است كه به جز اين دو صنف
در قبر مورد سؤال قرار نمىگيرند و بنابراين روايات، حكم عذاب همين است كه ذكر
كرديم.
از
كلام اين شيخ بزرگوار درباره نفى عذاب از غير دو دسته مذكور دانسته مىشود كه
روايات ديگرى نيز از ائمه (عليهم السلام) رسيده است كه فقير هنوز آنها را
نديدهام، و احتمال مىرود نظر ايشان به صحيح ضريس كه سابقاً به آن اشاره كردم
باشد، هرچند كه تعبير: من محض