نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 147
آنها هست، مع الوصف اشتباه قول
معتزله از اين جهت نيز واضح است كه، بين ادراك روحى و ادراك حسى بدن فيزيكى خلط
كردهاند و هر دو قول وجود روح و ادراك غير حسى او را ناديده گرفتهاند.
و
قول دوم نيز بر انكار اسباب و مسببات استوار است كه شكى در بطلانش وجود ندارد، و
خبر دادن از عدم جريان عادة الله در خلق ادراك در حال خواب دروغ و افتراى بر
خداوند و مخالف قرآن و احاديث است، خواب ضد ادراك حسى است نه ضد مطلق ادراك و از
نفى خاص نفى عام لازم نمىآيد به نظر من اسناد اين دو قول به همه متكلمين معتزلى و
اشعرى تمام و صحيح نخواهد بود.
به
هرحال ميزان روشنى براى صدق و كذب رؤيا و خوابها هنوز به دست نيامده است، و تمييز
خواب راست از خواب دروغ نيز تا كنون ميسر نشده است، به عبارت علمى، معيار صدق و
كذب خوابها ثبوتاً و اثباتاً مشكوك است، و عجيبتر اينكه در بيدارى نيز چنين است.
معتقدات و باورهاى انسانى بر دو گونه است صحيح و باطل، چرا ما گاهى به خطأ مىرويم
و گاهى به صواب مىرسيم و چرا بشر تاكنون به معيارى جهت تمييز صحيح و باطل دست
نيافته است؟ علم منطق، با اينكه فى الجمله مفيد است، در تمييز حق و باطل كمك درستى
نتوانسته است چه اينكه بحث اشكال اربعه آن تا حدودى، ضرورى است خصوصاً شكل اول آن
كه نياز به تعليم و تعلم ندارد ولى آنچه كه
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 147