نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 125
كنندگان و هدايت يافتگان هستند
مىباشند. اشباح نور در پيش خداوند بودهاند.
عرض
كردم كه اشباح چيست؟ فرمود سايه نور، بدنهاى نورى بدون ارواح[1].
در اشباح نور ممكن است اضافه بيانيه باشد يعنى اشباحى كه نور هستند و ممكن است كه
اضافه لا مىباشد و مراد از نور، نور ذات حق باشد هكذا قيل. و اشباح جمع شبح- بالتحريك-
بمعناى سياهى انسان يا غير انسان است كه از دور ديده مىشود.
در
دو روايت يا بيشتر آمده است كه خداوند ارواح را دو هزار سال قبل از ابدان آفريده
است و سپس آنان را در هواء ساكن گردانيده است
(ثم
اسكنها الهواء)
و
ظاهر اين جمله آن است كه ارواح يا خود جسم هستند يا متعلق به اجسامى كه هوا ممكن
آنها است[2].
5-
تجرد و اختصاص به جسم
ممكن
است در فرض تجرد روح از اول، اين توهم پيش آيد كه نسبت مجرد به همه اجسام مساوى
است و اختصاص آن به جسم خاصى چه در آن جهان و چه در اين جهان و چه در برزخ ترجيح
بلا مرجح مىباشد، ولى جواب آن اين است كه مرجح و مخصص، اراده