نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 115
1- شغل ارواح
از
نظر عقلى آفرينش ارواح مستعد بدون شغل مناسب عبث و بيهوده است. و خداوند از كار
عبث و قبيح، مبراء و منزه است.
بنابراين
مىشود كه بگوئيم ارواح در آن جهان همانند اين جهان براى تكامل و يا تحصيل مقدمات
آن آفريده شدهاند. قال الله تعالى: رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى كُلَّ
شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى[1]
آنچه
كه در تفسير تكامل ارواح به ذهن مىرسد، يكى كسب معلومات و تحصيل معارف الهى[2]
و ديگر عبادت حق تعالى است به نحوى كه مناسب آن جهان باشد. ولى بر اين فرضيه
سؤالات يا اعتراضاتى متوجه مىگردد.
نفى
دانايى روح در موقع ولادت است، و اينكه او هيچ چيزى را نمىدانسته، بلكه خلو روح
از علوم و تفاصيل محسوسات و معقولات تا حد زيادى حسى و قطعى مىباشد.
2-
بىسواد شدن مولود پس از دو هزار يا چند هزار سال تكامل
[1] - اين آيه شريفه قانون تكامل
عمومى اشياء را در جهان هستى امكانى بيان مىدارد.
[2] - در يك خبر ضعيف آمده است كه
امام( ع) به مفضل فرمود آيا ندانستهاى كه خداوند روح حضرت پيامبر( ص) را بسوى
ارواح انبياء( در عالم روحى) فرستاده است طبعا هدف، تعليم و تذكير و ياد حق بوده
است.
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 115