مصرف مال در اين مورد واجب شرعى است، و به عبارت ديگر حفظ جان واجب و
هلاك ساختن جان كه يك نوع خودكشى است حرام بزرگ مىباشد.
2-
مورد احتياج، كه اگر پول مصرف نشود انسان به سختى گرفتار مىگردد.
صرف
مال در اين مورد براى رفع عمر و حرج و سختى هيچ اشكال شرعى ندارد، و مسلمان با
وجدان آرام مىتواند پول مصرف كند.
3-
مورد هوسها و همچشمىها:
مصرف
مال در اين مورد اگر به اسراف، برسد حرام است قرآن مىفرمايد إِنَّ
الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ. (اسرى/ 2)
اسراف كنندگان برادران شياطيناند.
و
گاهى شديدا مكروه است. زهد اسلامى همين جا است كه اولا محبت به مال و هوسبازى به
آنرا نداشته باشد (نه اين كه سرمايه نداشته باشد) و ثانيا بهتر است آن را در موارد
ضرورت و حاجت خود و ديگران مصرف كند، و نه در موارد هوس.
خواننده
عزيز در اين دستور دقت كند كه اگر مسلمانان اموال خود را در دو مورد فوق مصرف
مىكردند و از هوسهاى خام و