اول
اينكه قرآن در سوره حشر مىفرمايد: ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى
رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ
الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ
الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ
ازين
آيه و آيه ما قبل آن استفاده ميشود كه آنچه از كفار بدون جنگ بدست مىآيد همهاش
مال امام نيست بلكه نصف آن ملك فقراء و درماندگان است، روايتى كه اين ايه را مخصوص
بغنيمت جنگى ميداند سندش ضعيف است. چنانچه آن روايتى كه در تمام موارد اقسام انفال
همين مناصفه را بيان مىكند نيز سندش ضعيف است، و لذا مراعات كردن جميع ادله معتبر
شايد مقتضى باشد كه بگويم يك قسمت از انفال كه عبارت از چيزهائى باشد كه بدون قتال
از كفار بدست آيد دو حصه ميشود يك حصه مربوط بامام و حصه ديگر بفقراء داده ميشود.