پس
قيمت مربوط برغبت است، و رغبت تابع علل كثيره خود كه كار يكى از آنها است.
بلى
كاريكه در توليد يك متاع غير مرغوب صرف شود، و هر قدر هم زياد باشد نمىتواند سبب
ارزش شود، و لذا در تمام بازارهاى جهان بشمول بازارهاى كشورهاى سوسياليزمى قيم
اشياء بر اساس منافع مرغوبه آنها كه مولود خصوصيات مادى و عملى آنها است تعيين
ميشود نه بر اساس كميت كار اين موضوع راحتى بچههاى كوچك نيز مىفهمند!
براى
مزيد ابطال اين نظريه، ذهن خوانندگان را بمثال ديگرى جلب ميكنم، فرض كنيد دو دهقان
مدت سه ماه در دو زمين بكشت و زراعت گندم يا پنبه و يا برنج پرداختند ولى يك زمين
بخاطر خصوصيت طبيعى خود ده خروار حاصل داد و زمين ديگر بخاطر فاقد بودن