ميكند و از طرف ديگر همه چيز را موقت و متحول ميداند، و براى هر شىء
نقيض فرض مىكند، و ما حق داريم سؤال كنيم كه نقيض وانتىتز كمونيزمى چيست؟! ولى
آنها جوابى جزء سكوت شرمآور نخواهند داشت!
تحديد مالكيت
از
مندرجات گذشته دانسته شد كه براى كرامت انسانى و عدالت اجتماعى اعتبار ملكيت فرد و
ملكيت عموم لازم است، و اقتصاد اسلامى كه اقتصاد طبيعى و واقعبين است اقسام
مختلفهاى از ملكيت را تشريع و معتبر فرموده و در عين حال از مفاسدى كه ممكن است
از مالكيت فردى نشئت كند جلوگيرى بعمل آورده كه سابقا بيان شد درين جا قيوديرا كه
اسلام براى مالكيت فردى مقرر داشته ذكر ميكنيم تا حدود ملكيت فردى مشخص گردد، هر
چند ممكن است اين تشخيص از نظر تمام مذاهب فقهى اسلامى مورد اتفاق نظر نباشد.