نام کتاب : جهاد اسلامى در عصر حاضر نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 134
ممكن باشد، اشتراط آن واجب مىگردد. در جوابش
ميگوئيم اين سئوال از نظر قواعد اوليه جوابى ندارد و بايد آن را پذيرفت، خصوصا كه
ما كفار را مكلف به فروع هم مىدانيم ولى از نظر اينكه قرآن اهل كتاب را با همان
عقايد و وظايف و احكام محرف و منسوخهشان پس از دادن جزيه به رسميت شناخته و متعرض
جلوگيرى آنان از معاصى نشده است، فهميده مىشود كه اشتراط دورى از معاصى در عقد
ذمه معتبر نيست.
اعتقادات كفرآميز يهودىها و نصرانىها و مجوسىها از اعمال محرمه و
قبيحهشان به مراتب زشتتر است ولى اسلام به كشتن و قتالشان همانند كفار غير
كتابى امر نفرموده است (دقت كنيد)
آثار ذمه
پس از انعقاد ذمه بين حاكم اسلامى و اهل كتاب آثارى بر ذمه مترتب مىشود.
بعضى از نويسندگان اهل سنت آثار مذكور را اينگونه شمرده است.[1]
1- اكراه ننمودن اهل ذمه بر ترك دين و يا بر اعتقاد به يك چيز خاصى.
2- آزادى آنان در انجام مراسم دينىشان، كنيسههاى آنان منهدم و صليب آنان
شكسته نمىشود. حتى زن ذميه مى- تواند به معبد خود برود و شوهر مسلمانش حق جلوگيرى
او را ندارد.
3- هرخوردنى و آشاميدنىايرا كه دينشان حلال دانسته از طرف اسلام نيز
براى آنان مباح شمرده شده است و لذا خوك آنان كشته نميشود و شر ايشان ريخته
نميشود.