نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 123
مهم) بيرون ميرود.
از
موارد قسم پنجم ميتوان اجزاء حدود را حتى المقدور ذكر نمود، ما يقين داريم كه شارع
باهمال آن راضى نيست و خطابات قرآن براى دو سه قرن زمان معصوم نبوده بلكه تا روز
قيامت آن خطابات مانند: فاقطعوا ايديهما .. و فاجلدوا كل واحد ... و انما جزاء
الذين يحاربون الله و رسوله. باقيست و قدر متيقن درين خطابات و يا امتثال تكاليف
حاكم اسلامى و در فرض عدم آن فقيه جامع الشرايط است، بلكه ميشود ادعا كرد و اين
ادعا ملايم با اطلاقات قرآن مجيد هم است كه در فرض عدم وجود مجتهد يا عدم امكان
اذن از او ساير دانشمندان و حتى عدول مؤمنين نيز وظيفه دارند آنها را انجام دهند،
و بعبارت ديگر واجب كفائى با اولويت بعضى نسبت بديگران منافاتى ندارند، بهرحال اما
از مذاق شرع بطور قطع مىفهميم كه در موضوعات مهم لازم است به اندازه مقدور اقدام
نمود و شارع بترك و اهمال آن راضى نيست. و اما اقامه حكومت و اداره حكومت با لوازم
و ملحقاتى كه امروز دارد و تا حدى بدان در اوايل اين فصل اشاره شد كه قسم سوم است
و در واقع يكى از موارد قسم پنجم ميباشد بايد بدون ترديد و توقف ولايت فقيه را بر
آن ثابت دانست زيرا امر مسلمانها دائر بين اينست كه حكومت اسلامى داشته باشند يا
در غالب موارد و مسائل پيرو قوانين وضعى غير اسلامى باشند و حتى مجبور شوند
بپذيرند، زنيكه عده آن نگذشته و يا اصولا شوهردار است ازدواج كند در خانه غصبى
زندگانى كنند و گاهى نتوانند به نماز و روزه خود برسند و براى ساختمان منزل خود جز
ربا دادن راهى نداشته باشند، حجاب و عفت از ميان زنها برود اولاد آنان پس از بلوغ
در مدارس مرتد شوند و براى تغذيه گوشت ذبيحه كشورهاى كفر را بخورند كه ميته است و
هكذا[1].
هركس
در ولايت فقيه بر اقامه حكومت اسلامى و اداره آن شك كند
[1] - به اول اين كتاب و جزء اول جهاد اسلامى تأليف
نگارنده مراجعه شود.
نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 123