نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 121
تحقيق مطلب
حق
اينست كه ولايت فقيه و حاكم اسلامى از ادله لفظى شرعى در مذهب شيعه اثبات نميشود
رواياتى كه به آنها استدلال شده است يا سندا و يا دلالة و يا سندا و دلالة هردو
ضعيف و قابل اعتماد نمىباشد، و شايد همين فقدان ادله لفظى بر موضوع، جمع كثيرى از
علماى ما را واداشته است كه ولايت فقيه را بآن وسعتى كه جماعتى از فقها به آن قائلند،
اختيار ننمايند، و در عمل هم دنبال فراهم نمودن زمينه براى حكومت اسلامى نروند،
سخن درينجا زياد است كه نميشود بتفصيل پرداخت[1].
ولايت فقيه به چند گونه تقسيم ميشود كه قبلا تفصيل آن داده شده است:
1-
فتوى دادن
2-
قضاوت در حل مسايل نزاعى و اختلافى
3-
آنچه كه مربوط باقامه و اداره حكومت اسلامى ميشود
4-
موارد جزئى منصوص
5-
موضوعات مهم
6-
موضوعات غير مهم
فقيه
جامع الشرايط ميتواند فتوى بدهد و فتواى او در حق مقلدين او حجت است و تقليد او با
فرض اجتماع شرايط بر مكلفين واجب است.
قضاوت
نيز براى فقيه و حتى براى غير مجتهد على الاصح[2]
ثابت و منصوص است، و نص آن معتبره ابى خديجه است كه امام صادق او را بسوى اصحاب ما
فرستاد تا به آنان بگويد
اياكم
اذا وقعت بينكم خصومة او تدارى
[1] - منجمله اين سؤال پيش ميآيد كه حكومت اسلامى با
آنهمه اهميتى دارد چرا فاقد نصوص واضح و روشن است؟ و من براى آن جواب قناعت بخشى
نيابيدم.
[2] - به كتاب القضاء و الشهادة نگارنده مراجعه شود.
نام کتاب : تصويرى از حكومت اسلامى در افغانستان نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 121