به احقاب[1]
مخالف آيات ديگر است كه كفّار را در دوزخ مخلد ميداند و لذا اقوالى براى رفع تنافى
ذكر شده است ولى اين اقوال فاقد دليل است و بايد گفت و اللّه العالم و بعيد نيست
كه مراد از زياده عذاب (فَلَنْ
نَزِيدَكُمْ) ادامه عذاب باشد.
1-
متقيان در قيامت رستگارند بستانها و انگور و دختران جوان و همسن و كاسههاى پر از
آشاميدنى براى آنان در بهشت فراهم است بشر با بدن مادى خود در قيامت محشور مىشود
و با بدن مادى كفار بدوزخ و مؤمنين به بهشت مىروند و از لذايذ مادى برخوردار و
متنعمند، و اين موضوع بطور قطعى از قرآن بدست مىآيد و كسانيكه همه اين آيات را
بحشر روحانى صرف تاويل مىبرند بدون شك در اشتباهند و نبايد به باطل آنان ارزشى
قائل شويم.
2-
در بهشت بيهودهگويى و تكذيب همديگر شنيده نمىشود (بشر آنجا بكمال خود مىرسد و
از بديها و ذمائم دور مىشود.)
[1] - احقاب را جمع حقب گفتهاند
و آنرا بمقادير مختلف تحديد كردهاند كه دليل معتبرى ندارد و شايد بهتر آن باشد كه
آنرا هر روزگارانى تفسير كنيم كه مقدار آن مبهم است.