خونابه) را و اين سزاى موافق (عملشان) است اينان
اميد (و خوفى) از حساب نداشتند و آيات ما را تكذيب مىكردند و همهچيز (از اعمال
آنان را) در نوشتن شمرده بوديم پس بچشيد (حميم غسّاق را) و هرگز براىتان زياد
نكنيم مگر عذاب را.
يكى
از نامهاى روز قيامت فصل است كه خداوند بفرمان حكيمانه خود بين خوبان و بدان جدائى
مىافكند، عواملى كه در دنيا منجر به تكتل و تجمع مىشوند مانند نسب، زوجيّت،
شراكت در كار و سرمايه، و هم منزلى و همسايگى هموطنى و همكشورى و همحزبى و
آشنايى و دوستى و غيره روز قيامت از بين مىرود (فلا انساب بينهم) و معيار
دستهبندى جديدى بين انسانها بر اساس عقايد و اخلاق و اعمال شكل مىگيرد. بلى
قيامت حساب و جزا است.
حقيقت
بوقى (صور) كه قرآن از آن خبر مىدهد براى ما روشن نيست بوق و بوق زدن عصر ما-
مانند اعلان خطر يا اعلان رفع خطر در روزهاى جنگ و يا اعلان افطار و سحر در ماه
رمضان در پارهاى از كشورهاى اسلامى- با بوق و بوق زدنهاى يك قرن پيش فرق فاحشى
پيدا كرده است و ممكن كه بوق قيامت دهها مرتبه پيچيدهتر و لطيفتر و فنىتر باشد.
بهرحال
نفخ صور در سورههاى كهف آيه (99) و مؤمنون (آيه 101) و يس (آيه 51) و زمر (آيه
68) و ق (آيه 20) و الحاقه (آيه 13) و انعام (آيه 73) و طه (103) و نمل (آيه 87) و
سوره فوق (عم) ذكر شده است.
در
قيامت دو نفخ صور صورت مىگيرد.
1-
نفخى كه آسمانيها و زمينيها جز كسانى كه خداوند آنها را استثنا كرده است دچار فزع
و صعق (كه جمعى از مفسرين آنرا به موت تفسير كردهاند) مىشوند.
2-
نفخى كه مردم زنده و جمع شده و مىايستند و نگاه مىكنند (به سوره زمر مراجعه شود)
خواجه عبد اللّه انصارى در تفسيرش (كشف الاسرار) به