مظهر رحمت، احسان در مقابل بدى بدكاران است كه
درخور مقام مقربين است.
بلى
رحمت در جائيكه مضر بمصالح مردم و مخل به نظم و قانون باشد ممنوع است و لذا وقتى
در قرآن امر شده است كه مرد و زنا زناكار را صد تازيانه بزنيد فرموده است: و نبايد
كه شما در حق آنان رأفت كنيد (و از اجراى حدود كه براى نظم امنيت و اخلاق جامعه
مفيد است صرفنظر نمائيد) رحمت ما نبايد منجر به فساد و عصيان شود.
مالِكِ
يَوْمِ الدِّينِ
خداوند
مالك و اختياردار روز جزا كه روز قيامت است ميباشد، خداوند مالك دنيا و آخرت است،
همهچيز به اراده اوست، سلطنت خداوند از آغاز خلقت تا ابديت پهن و گسترده است، لا
حول و لا قوّة الّا باللّه، تنفس ما، حركات ما، سكنات ما، ريزش برگ درختان، تكان
خوردن نهال، بقاى درختان و كوهها، وجود مكروبها و كهكشانها همه و همه به اراده
نافذه او بستگى دارد چرا در اين سوره ميخوانيم كه او مالك يوم الدين است.
اين
اختصاص را ميتوان بدو دليل توجيه كرد:
اول-
غرض آيه تربيت مكلّفين به توجه به قيامت و ثواب مطيعين و عقاب متمرّدين است. ضامن
اجرائى تهذيب نفس و بطور كلى التزام به شرائع آسمانى دو چيز است:
1-
اداى امتثال فرمان خداوند بمقتضاى عبوديت و ربوبيت.
2-
طمع ثواب و ترس از عقاب.
انگيزه
اولى شريفتر و بهتر است ولى جز افراد محدود و عناصر كامل به آن متأثر نميشوند، و
غالب مكلفين روى انگيزه دوم حاضر به انجام وظائف خود ميگردند.
دوم-
در روز قيامت تمام اسباب مادى و معنوىايكه به اذن خداوند در