مىدهند.
درخت زقوم بسيار بد مزه و بد بو و اذيت كننده است و مانند آتش اذيت كننده است.
«لا
يَأْكُلُهُ إِلَّا الْخاطِؤُنَ»
اين
غذا را نمىخورند مگر خطا كاران. مخطى در عربى، گاهى بهكسى مىگويد كه سهواً كارى
را انجام دهد و گاهى هم بهكسى مخطى مىگويد كه عمداً كارى را انجام داده باشد.
اما خاطى، بهاصطلاح ادبيات عرب، اسم فاعل ثلاثى مجرد است و فقط بر خصوص عامد
اطلاق مىشود. «إِلَّا الْخاطِؤُنَ» كسانىكه عمداً خدا را معصيت
كردهاند واز شهوتهاى حيوانى خود پيروى نمودهاند. با غرور و تكبر، با لجبازى و
جهالت از دستورات خدا سرپيچى نمودهاند. پايان كار آنها بهجايى مىرسد كه خوراك
شان خون و كثافت است. يعنى چيزى جز خون و كثافت به آنان نمىدهند.
اهميت
حواس و عقل
«فَلا
أُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ، وَ ما لا تُبْصِرُونَ»
مىفرمايد:
ما به تمامى چيزهايى كه شما مىبينيد و آن چيزهايى كه شما نمىبينيد قسم مىخورم.
قرآن
مجيد مىخواهد به ما بفهماند كه چيزهاى وجود دارند كه شما آنها را مىبينيد.
برخلاف آن چيزهاى نيز وجود دارد كه شما آنها را مىبينيد. يعنى اينطور نيست كه
هر چيزى را انسان به چشم خود مشاهده كند. خيلى چيزهاى وجود دارد كه انسان
نمىتواند آنها را بىبيند. مثلًا، انسان بعضى از رنگها را مىبيند؛ ولى بعضى از
رنگهاى ديگر را نمىتواند ببيند. صدا را انسان مىشنود اما هيچ وقت آن را
نمىبيند. طعم أشيا را توسط قوه ذايقه خود مىفهمد؛ اما ديده نمىتواند. به هر
صورت خيلى چيزهاى وجود دارد كه ديدن آنها براى انسان