احتمال
اول: ممكن است كه مراد از «عصر» همان ساعات پايانى روز باشد كه ما نيز به آن عصر
مىگوييم؛ زيرا قرآن مجيد در بعضى موارد به چاشتگاه و صبحگاه نيز قسم ياد كرده
است.
احتمال
دوم: ممكن است كه مراد ازعصر، عصر زندگانى بشر باشد. در اين صورت سه احتمال ديگر
نيز به نظر مىرسد.
احتمال
اول: ممكن است مراد از «عصر» تمام تاريخ زندگانى انسان باشد كه از ابتداى خلقت تا
روز قيامت را در بر بگيرد.
احتمال
دوم: ممكن است كه مراد از «عصر» دوران زندگانى پيغمبراكرم صلى الله عليه وآله وسلم
باشد كه بالاترين و پر بركتترين عصرها، عصر نبوت آن حضرت محسوب مىشود؛ زيرا وحى
الهى از بركت وجود ايشان برزمين نازل مىشد و از زمانىكه آنحضرت صلى الله عليه
وآله وسلم از دنيا رفت، بشريت از بركت وجودش محروم گرديد و (وحى) نيز قطع گرديد.
قطع وحى، براى بشريت با وجود اينكه قرآن مجيد در ميان انسانها باقى است، احاديث
شريف نبوى صلى الله عليه وآله وسلم نيز توسط اهل البيت عليهم السلام و صحابه
بزرگوار رضى الله عنهم، براى مردم نقل شده است و مردم نيز از آن استفاده