responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انوار هدايت نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 232

سلاح‌ها استفاده كنند. در نتيجه در با تمام امكانات نظامى خود در برابر دشمن مغلوب گرديده اند.

مجاهدين اسلام در جنگ ذات السلاسل، بسيار روحيه عالى و اراده قوى داشتند و خود اين موضوع كه فرماندهى جنگ بدست حضرت‌على عليه السلام بودند، براى مجاهدين اسلام بالاترين روحيه محسوب مى‌شود؛ زيرا على عليه السلام در هيچ جنگى شكست نخورده بودند و از اين جهت اين موضوع براى مجاهدين از اهميت خاص برخوردار بود. آن‌ها شب را به سرعت راه رفتند و با توجه به فنون نظامى، مراقب همه جوانب نيز بودند، تا اين‌كه در اول صبح كه هوا هنوز تاريك بود دشمن را غافل‌گير نمودند و صفوف نظامى آنان را در هم كوبيدند.

وقتى سيره پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم را مطالعه مى‌كنيم، مى‌بينيم كه آن‌حضرت صلى الله عليه وآله وسلم مثل امروز هميشه مراقب قضاياى جاسوسى و كسب اطلاعات بوده اند و همواره از تحرّكات دشمن اطلاع داشته‌اند و همان‌گونه كه از اسرار نظامى دشمن اطلاع حاصل مى‌كردند به همان اندازه مواظب بودند كه اسرار داخلى مسلمانان نيز به بيرون فاش نشود و دشمن از اسرار نظامى‌شان با خبر نگردد؛ به همين دليل تصميم گيرى‌هاى نظامى توسط مسلمانان بسيار محرمانه صورت مى‌گرفت تا دشمن نفهمد كه آن‌ها چه تصميم گرفته‌اند.

حضرت پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم در امورات سياسى و نظامى بسيار دقت مى‌نمودند و با تفكر و تعقل بسيار دقيق، در امورات مسلمين تصميم مى‌گرفتند؛ ممكن است بعضى‌ها فكر كنند كه آن‌حضرت صلى الله عليه وآله وسلم تمام امور را به وسيله وحى مى‌دانستند و به دستور وحى تصميم مى‌گرفتند. نه چنين فكرى اشتباه است. جبرئيل امين عليه السلام در هر حادثه براى آن بزرگوار نازل نمى‌شد؛ بلكه آن‌حضرت صلى الله عليه وآله وسلم نيز مانند ساير انسان‌ها از اسباب طبيعى استفاده مى‌كردند و در همه‌ى امور از افكار انسانى خود

نام کتاب : انوار هدايت نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست