responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انوار هدايت نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 228

آماده هستيم تا با مسلمانان بجنگيم. بعد از اين‌كه مسلمانان براى دومين بار حجت را بر آن‌ها تمام كردند، حمله تهاجمى بسيار دقيق و حساب شده را آغاز نمودند. مسلمانان با ايمان راسخ و اراده‌هاى محكم و توكل بر خداوند جل جلاله با قدرت و شهامت بر مشركين حمله‌كردند و در مدّت چند دقيقه خود را به قلب سپاه دشمن رسانيدند و صفوف آن‌ها را درهم كوبيدند. در اثر اين حمله غافل گير كننده، عده‌اى از كفار و مشركين كشته و عده‌اى هم فرار كردند و جنگ با پيروزى مسلمانان خاتمه يافت.

بعداز پايان جنگ، قبل از اين‌كه مسلمانان به مدينه برگردند، جبرئيل امين عليه السلام در مسجد نزد پيغمبراكرم صلى الله عليه وآله وسلم نازل شد و داستان جنگ را براى آن‌حضرت تعريف نمود و سوره مباركه عاديات را براى رسول‌خدا صلى الله عليه وآله وسلم تلاوت نمود. در روايتى نقل شده است كه در وقت نماز صبح اين سوره مباركه نازل شد و پيغمبر بزرگوار اسلام صلى الله عليه وآله وسلم آن سوره را در نماز قرائت نمودند و صحابه براى اولين بار اين سوره را شنيدند. بعد از پايان نماز عده‌اى از آن‌حضرت سوال كردند كه يا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم اين سوره را كه اكنون قرائت نموديد ما تاكنون نشنيده بوديم؟ حضرت فرمودند: اين سوره را لحظه‌ى قبل جبرئيل برايم آورد و با آوردن اين سوره به من بشارت داد كه مشركين شكست خورد و سپاه اسلام به فرماندهى على عليه السلام بر دشمنان پيروز گرديده‌اند. چند روز بعد از نزول سوره مباركه، مسلمانان پيروزمندانه با غنايم جنگى فراوان در مدينه برگشتند و قضيه جنگ با مشركين و چگونگى شكست آن‌ها را براى پيغمبراكرم صلى الله عليه وآله وسلم تعريف نمودند.

اسب‌هاى دونده‌

«وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً»

در ابتداء عرض كردم كه اين سوره مباركه احتمالات ديگر هم دارد و ظاهر سوره مباركه مربوط به همين جنگ است. مى‌فرمايد: قسم به اسبان دونده‌ى نفس‌

نام کتاب : انوار هدايت نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 228
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست