آيه 11 تسبيح و حمد كوهها به
صبح و شام قيد شده است.
مطلب
دوازدهم: آيه نهم نطق و بيان همه أشياء را ثابت مى دارد. و آيه دهم منطق
پرندگان را در همين دنيا اثبات مىسازد. و آيه 10 علم مورچه را بيان مى دارد.
مطلب
سيزدهم: چند آيه سوره نمل به شماره نهم نطق، علم، فهم و تكليف پرنده اى بنام
هُدهُد را بيان مى دارد كه احاطه خود را از احاطه نبى الله حضرت سليمان و سيع تر
مىداند!!
مطلب
چهاردهم: در چند آيه متقدمه از سجده موجودات زمينى و آسمانى براى خداوند بيان
شده و اين سجده ممكن است تكوينى باشد[1] و ممكن است
كه تشريعى باشد. والله العالم.
و
هم چنين تسبيح رعد نيز ممكن است تكوينى تنها باشد. والله العالم.
خلاصه بحث
از
علوم تجرى هوش و فكر جمله اى از حيوانات امروز ثابت شده است قرآن مجيد به تفصيلى
كه گذشت از تسبح و حمد كائنات و از علم حيوانات و نطق آنان؛ بلكه از نطق همه اشياء
خبر ميدهد و در مورد جهان باقى مىگويد: «وَ إِنَّ الدَّارَ
الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ» (العنكبوت:
64) حيات و نطق ر ابراى همه جهان آخرت ثابت مىسازد.
از
نظر عقلى وجود اصالت دارد و ماهيات اعتبارى و انتزاعى است و حقيقت وجود در ذات
واجب الوجود مطابق براهين متعدد كه در جزء دوم صراط الحق در مباحث توحيد بيان شده
عين علم و قدرت و حيات است و ممكن است بگوييم ايجاد وجودات اشياء ممكنه محدوده نيز
حقيقت آنها با علم و قدرت و حيات محدوده مقرون است و علم اكتسابى إنسان و ملائكه و
جن و ساير موجودات عاقل با علم محدود و ضعيف إنسان و حيوان و نبات و جماد با
اختلاف مراتب وجودى آنها منافاتى با علم ذاتى اجمالى آنها ندارد.
بنا
براين فرمايش قرآن را مىشود مؤكد به علوم تجربى و استدلال عقلى نيز نمود، عرفا
[1] - كه همان خشوع و خضوع همه كائنات و مقهوريت آنها
در برابر اراده نافذه واجب الوجود است( كن فيكن)