responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : افق اعلى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 411

تمام رواياتى كه در حالات روح حضرت پيامبر (ص) در عالم سابق وارد شده به ايشان خطاب شده كه قبل از ارسال اين روح نه علم به كتاب داشتى و نه به ايمان! كه اين يك بحث ومهى است كه بايد مستقلًا مورد تجزيه قرار گيرد.

عمده غرض از ذكر حديث، روحى است كه از جبرئيل بزرگتر است در حالى‌كه از آيات قرآن فهميديم جبرئيل مطاع امين است.

2- باز كافى به سند معتبر ديگر از ابى بصير نقل مى‌كند كه از امام صادق (ع) از آيه‌ «وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» (الإسراء: 85) سؤال كردم و امام فرموده است: خلقٌ أعظم من جبرئيل و ميكائيل كان مع رسول الله (ص) و هو مع الأئمة و هو من الملكوت‌[1].

متن هردو روايت با آنچه از قرآن استفاده كرده‌ايم مخالف است؛ بلكه حديث معتبر سوّم ابى بصير اشكال را بيشتر مى‌كند متن آن شبيه متن معتبر دوّم است با اضافه اين جمله: لم يكن مع احدٍ ممّن مضى غير محمّدٍ (ص)[2] و اين حديث، تفسير روح را به روح القدوس نفى مى‌كند.

ظاهراً هر سه حديث يك حديث است كه متن آن را به سه شكل نقل شده است و گويا ابى بصير متن را براى سه نفر به سه مضمون نقل كرده است و لذا متن مورد ترديد قرار مى گيرد. والله العالم بالواقع‌

امتناع معارضه با قرآن‌

«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‌ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً» (الإسراء: 88) بگو اگر إنس و جن جمع شوند بر اين كه مثل اين قرآن را بياورند، آورده نمى توانند هرچند كه همديگر را در اين كار كمك كنند. در اين آيه همه‌


[1] - همان.

[2] - همان.

نام کتاب : افق اعلى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 411
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست