نمى دانند كه معتدل تر آنها
مكث برزخى خود را يك روز مى داند و بعضى ده روز مى پندارند و كسى در طول برزخ در
عذاب و ثواب بوده به مقدار آن جاهل نمى ماند[1]
تكميل بحث قرآنى
تا
كنون دو آيه در مورد لبث برزخى با احتمال ديگر، گذشت يكى آيه 52 أسرى و ديگرى آيه
فوق كه تمام آن چنين است «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ
وَ نَحْشُرُ الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ زُرْقاً، يَتَخافَتُونَ بَيْنَهُمْ إِنْ
لَبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً، نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَقُولُونَ إِذْ يَقُولُ
أَمْثَلُهُمْ طَرِيقَةً إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا يَوْماً» (طه 102-
104)[2]. مجرمين
كور شده بر جاهل قاصر كه معذور است صدق نمى كنند؛ قول شيخ مفيد و شيخ (رحمهما
الله) به اين آيه ضعيف مىشود. آيه اگر لبث برزخى و يا مطلق لبث دنيايى و برزخى را
بگويد دلالت بر نابودى ارواح مجرمين مىكند و شايد مراد ارواح مجرمين از ده روز
همان سؤال و جواب قبر و عذاب آن باشد كه خوش سليقه تر آنها آن را يك روز بيان
داشته است. والله العالم.
3-
«وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ
كَذلِكَ كانُوا يُؤْفَكُونَ، وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ
لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتابِ اللَّهِ إِلى يَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا يَوْمُ
الْبَعْثِ وَ لكِنَّكُمْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (الروم:
55- 56) از اين دو آيه يك مطلب تازه استفاده مىشود كه مؤمنين دانشمند در برزخ
معدوم نبوده اند كه مقدار مكث خود را مى دانسته و مجرمون كه مقدار درنگ خود را
گاهى يك ساعت و گاهى يك روز و گاهى ده روز گفته اند ناشى از اختلاف نظر و حدس شان
است ولى به هر حال شاهد اين است كه مراد لبث برزخى است نه لبث مادّى دنيا كه با
[1] بحارالانوار، تفصيل اين بحث را در كتابهاى فوايد
دمشقيه و كتاب روح از نظر دين و عقل و علم روحى و كتاب معاد اين نويسنده مطالعه
فرماييد.
[2] مجرمين كور شده، بين خود مى گويند ما لبث و درنگ
نكردهايم مگر ده( روز)؛ خوش سليقه تر آنها مى گويند درنگ نكردهايد مگر يك روز.