در قرآن بيان نشده است، مىكند
و مشهور دانشمندان مسلمان به آن معتقد هستند.[1]
و مقتضاى قاعده همين است كه شريعت بر همه حجّت است مگر اينكه دليل قاطعى از عقل و
خود دين و يا از نظر علمى بر خلاف اين ظاهر إقامه شود كه ما، در عصر خود چنين
دليلى سراغ نداريم و لذا قول سوم را ترجيح مىدهيم.
علّامه
مجلسى مىگويد: سير پيامبر اسلام (ص) از مسجدالحرام به بيت المقدّس و از آنجا به
آسمانها به جسد شريف شان از جمله مطالبى است كه آيات و احاديث متواتر شيعه و سنى
بر آن دلالت دارد، و اگر بخواهيم اخبارى كه در اين زمينه رسيده جمع كنيم كتاب
بزرگى خواهد شد.
و
قبل از مجلسى، مفسّر شهير ما، طبرسى در تفسير سوره نجم، مواد جسمانى را ظاهراً از
مذاهب مشهور در اخبار ما و مختار اكثر مفسّران مىدانسته (بحارالأنوار ج 18/ 288.
2- هدف از اين اسراء
هدف
واقعى از اين سفر عرضى و طولى براى ما بطور دقيق معلوم نيست ولى آنچه كه از قرآن
بدست مىآيد ديدن آيات و آيات بزرگتر خداوند است. شكّى نيست كه اين هدف در زندگانى
روحانى و معنوى او و در زندگانى اجتماعى رسالى و پيامبرى او بسيار بسيار سرنوشت
ساز بودهاست.
اوّلًا
نفس حركت فوق العاده از مكّه تا بيت المقدّس عقل پيامبر را بوجود خدا و به حقانيت
وحىكه وسوسه شيطان و يا تخيلات فردى- نيست و إيمان او را در راه حسّ به درجه يقين
مىرسانيده؛ يقينى كه براى ديگران قابل تصوّر نيست، و بالأخره به رسالت خود به حق
اليقين مىرسد، تا چه رسد كه نشانههايى كه در اثناى سفر و در خود بيت المقدّس از
جانب جبرئيل
[1] - مجلسى از ابن شهر آشوب نقل مىكند كه اماميه
معراج را فقط تا بيت المقدّس قبول كرده. ولى مجلسى حق مىگويد كه قول ابن شهر آشوب
قابل إعتناء نيست بحارالأنوار، ج 18/ 290.