اين
كلمه كه در زبان فارسى افغانى (حد اقل در نوشته هاى نويسندگان قندهار) إستعمال
مىشود عربى است، پنج مرتبه در قرآن مجيد (هود 22- نحل 23، 62 و 109 غافر 43) به
كار گرفته شده تقريباً با كلمه (لابد) هم معنا مىباشد كه در قرآن نيامده است.
چهار
نظريه در تفسير و معناى لاجَرَمَ گفته شده است:
1-
به منزله سوگند است.
2-
براى إثبات مطلب مورد نظر است (خليل).
3-
به معناى واجب، حق، شايسته، برازنده و زيبنده (زجاج).
4-
براى إثبات اين است كه فلان مطلب تا جايى روشن است كه نيازى به تحقيق ندارد
(ابومسلم).
قانون سببيت در اضلال و هدايت
«وَ
إِذا قِيلَ لَهُمْ ما ذا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالُوا أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ،
لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ كامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ
الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ
(النحل: 24 و 25)؛ و وقتى به آنان گفته شود پروردگار شما چه فرو فرستاده است.
مىگويند افسانههاى دروغين گذشتهگان را تا بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش
كشند و (نيز) پارهاى از گناهان كسان نا آگاه كه آنان را گمراه ساخته بودند.
بنا
براين اين بى دينان، كفر و معاصى خود را با قسمتى از گناهان مردم نادان ديگر كه
گمراه شان ساخته اند بر دوش مى كشند؛ يعنى بار سنگين مباشرت و سببيت هر دو را،
واقعاً گمراه كنندگان فاسق به عذاب زيادى روز قيامت گرفتارند و ما اين بحث را در
عنوان اضلال جزء اول حدود الشريعه بيان داشتهايم ص 443.