responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : افق اعلى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 226

قوه جاذبه عمومى‌

«اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها ..» (الرعد: 2)؛ خدايى كه آسمانها را بدون ستونى كه آن را ببنيد بلندبرده است؛ امروز ثابت شده است كه تعادل قوه جاذبه و دافعه، كرّات را در مدارات آنها نگهداشته، كه نه مى پاشند و نه باهم تصادم مى‌كنند.

آيا آيه فوق معجزه علمى قرآن در عصر ما به حساب نمى‌آيد؟! بلى آسمان‌ها ستون دارد ولى ديدنى نيست.

قرآن براى بشر است نه براى عربها

«وَ كَذلِكَ أَنْزَلْناهُ حُكْماً عَرَبِيًّا وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا واقٍ» (الرعد: 37)[1]

در اين آيه دو مطلب وجود دارد كه بايد توضيح داده شود:

1- وقتى قرآن حكم و دستور عربى باشد- عربى كه يك هزار و چهارصد سال قبل زندگى مى‌كرده- براى أقوام ديگر روى زمين و بدتر اين كه براى مردم حتى عربهاى امروز دنيا چه به درد مى‌خورد، اين كلمه تنها در اين آيه بكار نرفته كه در آيه 3 سوره فصلت و آيه 28 سوره زمر و در آيه 2 سوره يوسف و آيه 113 سوره طه و آيه 7 سوره شوراى و آيه 3 سوره زخرف نيز در ضمن عبارتهايى آمده است. و در چند مورد ديگر به عبارت لسان عربى مبين آمده است.

جواب: كلمه عربى به معناى منسوب بقوم عرب نيامده است؛ بلكه بقول راغب دركتاب مفردات به معناى فصيح بين (روشن) از كلام آمده بنابراين سؤال مذكور كاملًا باطل مى‌شود؛ بلى شكى نيست كه زبان قرآن، زبان و لغت عربى است ولى معانى و محتويات آن براى‌


[1] - و همچنان قرآن ر ا با أحكام ظاهر فرستاديم و اگر بعد از علم از هوسهاى مشركين پيروى كنى، هيچ كسى از تو در برابر انتقام خدا از تو حمايت نخواهد كرد.

نام کتاب : افق اعلى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست