مىآيد. ولى ما در گذشته نه
چندان دور در همين كتاب جواب آن را گفتيم كه علّت غايى حقيقى إنسان را ما
نمىدانيم و عبادت علّت غايى عرضى و ثانوى إنسان است كه بعد از تكليف آن به وجود
مىآيد (دقت كنيد)
زمان وقوع قيامت
كسى
هر چند از أنبياء (ع) و حتى خاتم الأنبياء (ص) و افضل آنان به زمان وقوع قيامت علم
ندارد علم آن مخصوص خداوند است كه ناگهان واقع مىشود.
و
بر اين مطلب چند آيه دلالت دارد مانند آيه 187 سوره اعراف
اول:
اين كه پوشيدن بديها (تكفير سيئات) غير مغفرت و آمرزش است. بعيد نيست كه مغفرت
بجهت ذكر آن بعد از تكفير در آيه عنوان شده، مرتبه بالاتر باشد. در اين مورد لفظ
عفو نيز در قرآن است مانند: ثُمَّ عَفَوْنا عَنْكُمْ، وَ
يَعْفُ عَنْ كَثِيرٍ، وَ هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ
يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ، وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ
مَوْلانا ... (البقرة: 286)
آيا
عفو مغفرت و تكفير و رحمت يكى است، يا عفو و تكفير مرتبه اول و مغفرت مرتبه دوم و
هر سه مصداق (رحمت) باشند.؟ والله العالم.
در
صحيح معاويه بن وهب از إمام الصادق (ع) آمده است: وقتى بنده توبه خالص نمايد
خداوند او را دوست مى دارد پس مستور مى دارد بر او در دنيا و آخرت. گفتم چگونه
مستور مى دارد بر او؟ فرمود: از ياد دو ملك او آنچه را كه بر او نوشته اند مى برد
و به جوارح (و اعضاى بدن او) وحى مىكند ذنوب او را بر او پنهان داريد و به اماكن
زمين وحى مىكند