بدكاران در مقابل كفر و معاصى
شان جارى شده و همين سنت، موجب أمن كافرين و مؤمنين مىشود.
ما
تفصيل اين بحث را در كتاب حدود الشريعه در قسمت محرمات در ماده الأمن من مكرالله
مفصلًا بيان داشته ايم محقّقين به آن كتاب مراجعه نمايند[1]
بلى
إيمن شدن از مكر (چاره جويى) خداوند براى معصيت كاران حرام است و ناجايز وحتى از
گناهان كبيره مىباشد ولى بعيد نيست كه اگر اين إيمنى به استناد رحمت واسعه الهى
باشد و نه مستند به بى ارزشى وعيد الهى، بعيد نيست كه حرام نباشد؛ چون مهلت كافرين
و ظالمين غالباً محسوس است و اطمينان آور. والله العالم بمراده.
محقّقاً
بسيارى از جن و إنس را براى جهنم آفريديم اينها دل (مركز معرفت) دارند و از آن
براى فهميدن و معرفت استفاده نمىكنند چشم و گوش دارند ولى نمى خواهند حقايق را به
آنها ببينند و بشنوند، اينان مانند چهارپايان هستند؛ بلكه گمراه تر (كه استعداد
خود را به هدر مى دهند و چهارپايان اين قدر استعداد ندارند)
ممكن
است بگوييم به مفاد آيه مباركه «وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ»
(سبإ: 13)
و
آيه «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ قَلِيلٌ
ما هُمْ ... (ص 24)
و
امثال آن، اين كه اكثربندگان دوزخى هستند، مثلًا هشتاد در صد و كم و بيش، و در اين
صورت اين سؤال عقلى پيدا مىشود كه فايده آفرينش نوعى كه در سازمان بدن و روح
افراد آن، بهترين حكمت و اتقان صنع و استعداد عالى بكار رفته، مع ذلك چهار حصه
آنان
[1] - حدود الشريعه، المنجلَد الاول الطبعة الثالثه سنه
1387 ش طبع بوستان كتاب قم ص 106 تا 108.