اول: در
سوره مائده شكار بر كسانى كه براى حج و يا عمره إحرام مى بندند حرام شده است
(غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ) و قتى از
إحرام خود بازشد حرمت شكار هم مى رود «وَ إِذا حَلَلْتُمْ
فَاصْطادُوا»
جهت
توضيح مطلب بايد بگويم كه شكار بر سه قسم است:
1-
شكار حيوانات براى خوردن مورد نياز
2-
شكار آنها براى فروش و تحصيل مال
3-
شكار حيوانات براى سرگرمى (صيد لهوى)
از
كلام فقيه همدانى[1] معلوم
مىشود مشهور فقهاء قايل به حرمت صيد لهوى مى باشند و تنها محقق بغدادى حرمت آن را
شديداً إنكار نموده است و استاد ما آقاى خويى (ره) نيز قايل بجواز آن است. گاهى
گفته مىشود لهو حرام است، پس شكار لهوى نيز حرام است ولى مادليل معتبرى بر حرمت
مطلق لهو نداريم[2] از آيات
سوره مايده (1 و 2 و 94 و 96) حرمت شكار حيوانات زمينى و هوايى در زمان إحرام براى
عمره و يا حج به دست مىآيد.
دوم:
حليت و جواز صيد حيوانات زمين و هوايى بعد از إحرام.
سوم:
حليت شكار حيوانات در يايى در حالت إحرام.
در
قرآن مجيد نامى از صيد لهوى- تا چه رسد به تحريم آن- برده نشده است؛ بلى مدرك
فتواى مشهورات روايت معتبره حماد بن عثمان است كه از إمام صادق (ع) از آيه مباركه
(فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ) سؤال كرد و إمام فرمود: بغى:
باغى صيد است و عادى: